Zwaar weer blog
In het FD: ‘Banken moeten bedrijven in zwaar weer helpen’
De meeste Nederlanders vinden dat banken de bedrijven die op de afdeling Bijzonder Beheer zijn geplaatst, moeten helpen. ‘Te veel ondernemingen gaan op dit moment onnodig failliet vanwege een conflict met de bank.’
Uit recent onderzoek blijkt dat 69% van de Nederlanders vindt dat banken de maatschappelijke functie hebben om ondernemingen in zwaar weer te helpen. Maar dat betekent niet dat de ondernemingen meer krediet moeten krijgen. Dat blijkt uit onderzoek door online-marktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl. Het gaat om 2000 respondenten, overwegend werkende Nederlanders.
Eén op de vijf
De peiling werd uitgevoerd naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Zwaar weer ondernemen - De overlevingsgids voor ondernemers in Bijzonder Beheer’. Het boek is geschreven door hoogleraar turnaroundmanagement Jan Adriaanse en voormalig Bijzonder Beheerbankier Erik in ’t Groen.
Tienduizenden bedrijven in Nederland verkeren in zwaar weer. Met name in de tuinbouw en de bouwsector zijn de problemen groot. Eén op de vijf (in sommige sectoren zelfs één op de drie) bedrijven met een bankkrediet is ondergebracht bij Bijzonder Beheer, de afdeling die gericht is op het begeleiden van ondernemingen in moeilijkheden.
Te veel ondernemingen gaan onnodig failliet vanwege miscommunicatie tussen de ondernemer en bank, waarschuwen de auteurs. Dialoog, wederzijds begrip en vertrouwen zijn volgens hen hard nodig. In ’t Groen: ‘Bankiers denken in risico’s en ondernemers in kansen, dit zorgt ervoor dat het belangrijk is om als ondernemers exact te beseffen hoe bankiers denken zodat je hier op de juiste wijze op kunt inspelen.’
Volgens de auteurs moeten ondernemingen de tijd nemen voor een grondige analyse. Adriaanse: ‘Dat is net zo belangrijk als het snel in gang zetten van kostensaneringen
Bedrijven moeten zichzelf redden met een turnaroundplan, vinden veel ondervraagden. Slechts één procent denkt dat de oplossing voor financiële problemen ligt in het lenen van extra geld bij de bank.
Ondanks de enorme toestroom van ondernemingen naar de afdeling Bijzonder Beheer is de werkwijze van deze afdeling niet helder. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 56% van de respondenten niet weet wat de afdeling precies doet.
Zelfs ervaren ondernemers die vanwege tegenvallende resultaten onder bijzonder beheer worden geplaatst, weten soms niet wat hun te wachten staat. Dit leidt tot veel persoonlijke, maatschappelijke en politieke onvrede.